Ignasi Fontvila

Biografia

T’adverteixo que aquí m’enrotllaré perquè, ja que és la meva web i no li he de demanar permís a ningú, t’explicaré la meva vida professional de valent. Si vols una versió més resumida no la trobaràs. Bé vinga va, sí. La versió resumida és: faig noms des del 1995. I ara comença la biografia extensa que et pots estalviar si no vols saber-ne més detalls.

Vaig néixer en una família on no s’escatimava en llibres. La meva àvia llegia. La meva mare llegia. El meu pare llegia. El meu germà també llegia. A casa, l’únic que no llegia era el gos. Fins i tot els meus gats Fellini i Gufo llegeixen, o almenys això sembla quan es passegen sobre el teclat de l’ordinador mirant fixament la pantalla i escrivint paraules aleatòries de quatre grapes.

La paraula escrita sempre ha estat una part del meu escenari vital de manera que em va semblar natural estudiar publicitat. Els cinc anys de carrera van actuar de manera dissuasòria per dedicar-me a aquesta activitat. Tot i així, en acabar els estudis vaig començar la meva fugaç aventura com a copywriter, que va acabar de confirmar que no estava fet per a això.

Fart d’escriure fulletons i cartes comercials…
vaig començar a fer classes de redacció publicitària i de creativitat a la Universitat Autònoma de Barcelona. Contra tot pronòstic la docència em va enganxar. I després de la UAB van seguir Icomi, després la Universitat Abat Oliba, l’Escola Superior de Relacions Públiques de la Universitat de Barcelona, les col·laboracions a Elisava, BAU, l’IED, la Universitat San Jordge de Saragossa, la Jaume I de Castelló, l’Instituto Tecnológico de Monterrey a Mèxic i un munt de petites xerrades, conferències i cursos aquí i allà (Salamanca, Badajoz, Alacant, Vitòria, Barcelona…). Molts alumnes després i moltes classes de naming impartides amb la idea de fer conèixer una disciplina poc valorada i menys coneguda, com és la creació de noms de marca. Si vols sentir-me’n parlar, sempre pots apuntar-te a un dels meus cursos a Domestika o Brandemia.

Paral·lelament a la docència vaig abandonar la redacció publicitària per començar la meva carrera en naming. Gràcies a una exalumna, Judith Ruiz, vaig entrar com a freelance a Nomen (res a veure amb els arrossos) i aquí hi vaig descobrir la meva veritable vocació que, per si a hores d’ara no havia quedat prou clara, és la creació de paraules. Als tres mesos de col·laborar amb ells em van oferir la direcció creativa, que vaig acceptar, és clar.

A Nomen vaig aprendre les bases de tot el que sé i que he posat en pràctica al llarg de la meva carrera. Vaig llegir el meu primer llibre de naming (Le nom de marque, de Marcel Botton, fundador de Nomen, precisament), vaig treballar en els meus primers projectes nacionals per a Repsol, Danone, Cotty Astor, Canal+, Seat… i també vaig començar a col·laborar en creacions per a les altres filials internacionals del grup Nomen a França, Itàlia, Alemanya i Gran Bretanya.

Ui això s’està allargant moltíssim, o sigui que a partir d’ara seré breu.

Poc després de passar per Nomen vaig col·laborar esporàdicament amb Summa Branding, amb duBois Ording i Carré Noir, abans de fundar Nameworks el 2000. El 2005 Nameworks va passar a formar part del Grup Nomen fins al 2011, quan vam haver de tancar l’oficina espanyola del grup. La crisi del 2008 ens va afectar tard però va picar fort. El 2011 vaig passar a formar part de Branward com a Director Creatiu de Naming i a final del mateix any vaig refundar Nameworks.

Des de llavors he ofert serveis de naming a clients directes, agències de branding, de comunicació i de naming. És a dir, tots aquells que puguin necessitar un nom i vulguin treballar amb mi. I aquí seguim, amb la mateixa idea des del principi: democratitzar la creació de noms i fer-la accessible a qualsevol mena de persona, empresa, organització o institució.

Docència

Professor de Naming i Logo.
IED Istituto Europeo di Design, Barcelona (2014-2021)

Professor de Naming del Màster en Brand Communications.
Universitat Pontifícia de Salamanca (2012)

Professor de Naming del Màster de Branding.
Elisava (2010-2021)

Professor de Naming del Màster de Branding Design.
Escola BAU Universitat de Vic (des del 2010)

Professor de Naming del Màster de Màrqueting i Comunicació Corporativa.
Universitat San Jorge (2008-2016)

Professor de Naming del Postgrau Disseny Gràfic en Comunicació.
Elisava (2007 – 2008)

Professor de Naming del Màster Online de Creació de Marques.
Universitat Jaume I de Castelló (2005 – 2009)

Professor de Naming.
Escola Superior de Relacions Públiques de la Universitat de Barcelona (2003-2008)

Professor de Naming del Màster de Psicocreativitat.
Factultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (2002-2021)

Professor de Naming.
Universitat Abat Oliba (2002-2021)

Professor de Naming i Redacció Publicitària.
Icomi Abat Oliba CEU (1993-2002)

Professor de Creativitat Publicitària.
Universitat Autònoma de Barcelona (1991 – 1996)

Professor de Conceptualització Creativa.
Universitat Autònoma de Barcelona (1993 – 1995)

Professor de Redacció Publicitària.
Universitat Autònoma de Barcelona (1992 – 1995)